Cadouri gastronomice Revino

< INAPOI

OAMENI

Cristian Pădurariu, IPPU Packaging: Etichetele vinurilor au o importanță determinantă pentru decizia de cumpărare.

 

 

 

Profilul pasionaților de vinuri este în continuă schimbare, iar comportamentul lor de cumpărare evoluează. Oamenii răspund foarte mult la stimuli vizuali, motiv pentru care ambalajul unui vin este un instrument important de comunicare. Eticheta este adesea singura resursă pe care cumpărătorul o are pentru a evalua vinul înainte de a-l cumpăra.

 

Cristian Pădurariu, reprezentantul IPPU Packaging, ne spune despre importanța etichetelor de vinuri și cum a evoluat investiția într-o tipografie dedicată acestei industrii și nu numai.

 

Tipografie într-o Românie proaspăt ieșită din comunism. Cum ați început?

 

Investiția a început cu un neamț și un elvețian care s-au gândit să facă o tipografie la Iași, pentru că acolo i-au dus drumurile. În 1993 ajungeai în România doar dacă cineva te aducea. Așa a fost și în cazul nostru. Oricum sunt vremuri de poveste, să investești în România proaspăt ieșită din comunism a fost o provocare imensă. De foarte multe ori am fost aproape de prăbușire în acei ani, și financiară și psihică. Dar se formase deja o echipă de oameni foarte frumoși și ambițioși ce au reușit să țină tipografia pe linia de plutire în anii de început.

 

De cât timp produceți etichete de vinuri, ce fel materiale sunt și ce alte tipuri de etichete mai aveți în portofoliu?

 

Fabrica și-a început activitatea în 1993 cu două mașini ce tipăreau etichete pe suport autoadeziv. Singurele etichete autoadezive din acea vreme erau la produsele din industria alimentară și la produsele de îngrijire. Restul erau tradiționale pe hârtie cu lipici umed. Primele etichete de vin pe suport autoadeziv, le-am tipărit abia în 2003. A durat destul de mult deoarece impunea schimbarea liniilor de etichetare mai ales pentru cei ce aveau producție mare.

 

La noi se tipărește orice fel de etichetă care este pe suport autoadeziv, în tiraje mari. Lucrăm pentru industria alimentară, cosmetică, farmaceutică, chimică, foarte multe etichete promoționale cu o pagină, două sau mai multe, dar și etichete tipărite pe ambele fețe. Avem soluții tehnice pentru orice proiect.

 

 

ippu 7

 

 

Cum a evoluat piața etichetelor de vinuri? Ce schimbări sunt în design?

 

Din punctul nostru de vedere, piața a evoluat spectaculos. De la niște etichete rudimentare în anii de început, am ajuns să facem adevărate opere de artă. Este adevărat că de la bun început, etichetele pentru vinuri au fost favoritele noastre. De aceea am și investit în mașini specializate în etichete decorative. În fiecare an am adus ceva nou și am împins standardele și mai sus. De trei ani avem propriul laborator de creație unde facem și design. Acest lucru a venit dintr-o necesitate – atât a noastră cât și a clienților. Noi știm cel mai bine ce putem face tehnic pe o etichetă, știm ce pot mașinile noastre. Aveam nevoie de mai multe provocări în tipar. Așa că ne-am hotărât să ne provocăm singuri – creeam etichete de sus în jos - știm ce am putea face tehnic pe eticheta și propunem designul – evident conform cerințelor clientului. Iar pe proiectele ce vin din exterior, cu designul clientului, venim cu input-ul nostru tehnic. Pe un desen din calculator, căutăm soluțiile de tipar ce vor face acea etichetă excepțională.

De la începutul anului, am adus o mașină tipografică care ajută etichetele premium să se distanțeze vizual mult mai clar de cele din gama medie. Și asta vine în urma unui trend nou în ceea ce privește grafica. Observăm că producătorii de vinuri au început să mai renunțe la conace și vii pe etichetă și se îndreaptă către stilul modern, minimalist, traditional, reinterpretat, etc. Iar specialiștii noștri exact asta fac, ajută winemaker-ul să spună o poveste frumoasă și complexă în puține cuvinte.

 

Ce importanță are la raft eticheta unui vin?

 

Din punctul nostru de vedere, are o importanță determinantă pentru decizia de cumpărare. Eticheta comunică mai multe feluri de informații: filosofia enologului, povestea vinicultorului și a cramei, istoria lui, comunică niște valori. Și asta în trei secunde. Atât acordă un potențial cumpărător fiecărei sticle de pe raft. Pentru că avem rafturi cu o varietate enormă de vinuri, iar majoritatea consumatorilor sunt necunoscători. Atunci eticheta rămâne principalul comunicator. Dacă producătorul de vin nu și-a determinat corect segmentul de piață căruia i se adresează și eticheta lui nu comunică conform segmentului, rămâne cu sticla pe raft.

 

Investesc cramele din România în etichete pentru a vinde produsul?

 

Da, clar. Din în ce mai mult. Pe lângă o vizită într-un magazin de vinuri, noi avem măsura chiar la noi în fabrică. Investițiile noastre în tehnologie urmăresc dezvoltarea pieței și cerințele din ce în ce mai complexe. În momentul acesta avem mașini tipografice dedicate acestei industrii. Într-adevăr, am și anticipat mereu direcția de dezvoltare, practic am fost cu un pas înainte. Când cererea a apărut, noi eram pregătiți. Chiar aș plusa puțin și aș spune că și noi am ajutat piața prin oferta din ce în ce mai sofisticată de calitate a tiparului.Când am adus un utilaj nou, am chemat clienții la noi și le-am arătat ce putem face cu el. Pentru că pe lângă a ști să tipărești trebuie să ai și viziune, să fii creativ, să știi cum îmbini o hârtie anume cu toate aplicațiile speciale de pe ea. Noi suntem niște artizani ai tiparului. Nouă ne place să avem efectul acela de "wow!" al clientului când vede eticheta tipărită. Și pentru că avem această pasiune, deja de 26 de ani, ajutăm la rândul nostru cramele în investiția lor în ceea ce privește aspectul etichetelor. Îi inspirăm.

 

Trei exemple de etichete care au avut succes în ultimii ani:

 

Flamma de la Alira, Mysterium de la Jidvei și Nativa/Nativus de la Domeniile Averești.

 

 

ippu 5

 

 

Prezintă-ne o etichetă concepută de voi care a prins bine și de ce ați gândit-o așa?

 

Pot să îți dau un exemplu de o etichetă făcută de curând, David de la Crama Viișoara. Brief-ul a fost simplu: “Avem nevoie de o etichetă pentru o ediție limitată de vinuri, gamă premium, să fie clasică, dar cu note actuale. O etichetă la care dacă te uiți, știi că este un vin bun”. A fost pentru noi proiectul ideal cu care am arătat ce poate face tehnologia când se îmbină cu simplitatea designului. Pentru că “simplitatea” ca și linie de creație, paradoxal, nu este simplă. Este foarte ușor să cazi din “simplu” în “sărac”, metaforic vorbind.

 

Cum vedeți piața vinului din România în momentul de față?

 

Piața vinului în momentul de față este în expansiune. Au apărut crame boutique cu vinuri foarte bune, dar și cu un avânt nou. Mai îndrăzneți, mai focusați. Ei trebuie să se bată cu nume grele pe piață care au tradiție și un brand bine clădit. Pentru ei este one shot. Și mulți au reușit. Restul știu foarte bine rețeta pentru piața noastră.

 

Credeți că pentru export cramele trebuie să vină cu etichete noi? Vă sunt solicitate alte etichete pentru piețele externe?

 

În ceea ce privește exportul, din experiența noastră de tipar, într-adevăr etichetele diferă. Și este normal, ele trebuie să vândă produsul unor alte categorii de consumatori, cu mentalități diferite, cu structuri culturale deosebite de ale noastre, variate de la țară la țară. Sunt lanțurile de retail care au cerințe foarte precise vis-a-vis de etichete. Sunt crame de la noi care au înțeles lucrul acesta și au reușit să se adapteze cerințelor externe. Bine, ai nevoie și de conexiunile potrivite pentru a desface pe piața externă. Dar exemplele de la noi din țară arată că nu este imposibil.

 

Află mai multe informații despre IPPU Packaging aici.

 

Alina Iancu

26.05.2020

PROIECTELE NOASTRE

 

Salon de vinuri și turism viticol, a 7-a ediție, Novotel Hotel
11-13 Mai 2024
 
A2
Salon gastronomic, a 3-a ediție, Novotel Hotel
5-6 Octombrie 2024

Vizite și degustări de vinuri la crame în România
Evenimente private cu vinuri și brânzeturi

Abonați-vă la Newsletter